Monday, April 26, 2010

KARNIVAL KOKURIKULUM 2010

KARNIVAL KOKURIKULUM
SMK DERMA 2010



PENDAHULUAN

Program ini dirangka dan dijalankan oleh Jawatankuasa Majlis Kokurikulum bagi meningkatkan kreativiti pelajar, pendedahan mengenai persekitaran dan dalam masa yang sama mempunyai motivasi dalaman yang tinggi. Program ini dijalankan selama 3 hari 2 malam dan perlaksanaannya menjurus ke arah meningkatkan kreativiti dan ketahanan diri di kalangan pelajar.


OBJEKTIF

Pelajar-pelajar dipilih menghadiri aktiviti Hari Kokurikulum supaya mereka:

- dapat meningkatkan kemahiran dan daya tahan dari segi mental, fizikal dan jasmani

- dapat memberi kesedaran kepada pelajar akan kepentingan menyertai aktiviti kokurikulum

- meningkatkan keyakinan dan menunjukkan kreativiti dalam menyuarakan pandangan

- dapat meningkatkan keyakinan serta jati diri sebagai salah seorang anggota masyarakat


MATLAMAT

Selepas kursus nanti, pelajar-pelajar yang menyertai program ini akan dapat meningkatkan komitmen terhadap Persatuan/Kelab dan pasukan beruniform yang disertai di sekolah. Dalam masa yang sama, memantapkan proses pembentukan sahsiah dan peribadi pelajar dalam menghadapi cabaran globalisasi.


KUMPULAN SASARAN

140 pelajar yang merupakan wakil dari semua Badan Beruniform. Kelab/Persatuan dan sukan/permainan.


TARIKH PELAKSANAAN PROGRAM

23 – 25 April 2010


TEMPAT

Kawasan SMK Derma

Jabatan Belia dan Sukan Negeri Perlis


KAEDAH PELAKSANAAN

Perkhemahan






Night Journey




 Wall Climbing


  Pertolongan Cemas



Camp fire/Spell It Right (SIR)





 Kuliah maghrib

 Sukaneka / permainan tradisional

Bowling Padang

 Masakan tanpa api

Campfire

Kraftangan bahan terbuang

PENUTUP


Usaha murni ini sudah pasti menghadapi pelbagai cabaran dan halangan yang tentu memerlukan sokongan pelbagai pihak untuk menjayakannya. Strategi dan perancangan yang kemas membolehkan program ini dilaksanakan secara berkesan. Kerjasama daripada semua pihak bukanlah sekadar sokongan moral sahaja, malah sokongan boleh diberikan melalui tenaga, idea dan material. Adalah menjadi harapan kami agar selepas program ini akan berlaku perubahan dalam semua peserta untuk membantu meningkatkan lagi keberkesanan perlaksanaan kokurikulum di sekolah.




Kursus Kepimpinan Pelajar 2010

 KURSUS KEPIMPINAN PELAJAR
SMK DERMA KANGAR, PERLIS
( PENGAWAS SEKOLAH, PENGAWAS ASRAMA, MPP,
KETUA TINGKATAN DAN PRS)

1. PENDAHULUAN


Kursus kepimpinan ini adalah merupakan satu krusus pendedahan asas kepimpinan. Pengawas sekolah pengawas asrama, MPP, ketua tingkatan dan PRS merupakan sekumpulan pelajar yang dilantik khas oleh pihak sekolah untuk membantu dalam pengurusan disiplin pelajar serta kebajikan pelajar. Kursus ini perlu diadakan untuk memberi pendedahan serta perkongsian pengalaman di samping mendapat kemahiran-kemahiran yang boleh membantu mereka dalam menjalankan tugas sebagai pemimpin dengan berkesan dan bertanggung jawab.



2. OBJEKTIF

Pelajar-pelajar yang dilantik sebagai pengawas perlu diberi latihan kepimpinan supaya mereka:

2.1. mahir berkomunikasi dengan berkesan;

2.2. mempunyai kemahiran untuk melaksanakan peranan mereka sebagai pemimpin

2.3. mengamalkan ciri-ciri kepimpinan yang baik agar pelajar-pelajar lain dapat menerima dan menghormati mereka sebagai pemimpin sekolah.

2.4. Meningkatkan keyakinan serta jati diri pelajar sebagai pemimpin



3. MATLAMAT

Selepas kursus nanti, pelajar-pelajar yang menyertai program ini akan dapat mengaplikasikan kemahiran-kemahiran yang dipelajari dalam membentuk seorang pemimpin yang berketrampilan dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan bertanggungjawab.

4. KUMPULAN SASARAN

Semua pengawas sekolah , pengawas asrama, ketua tingkatan, Majlis Perwakilan Relajar, ahli PRS dan ahli Briged Siber


5. TARIKH PELAKSANAAN PROGRAM

2 – 4 April 2010


6. TEMPAT

Pusat Kokurikulum, Timah Tasoh, Perlis


7. KAEDAH PELAKSANAAN

7.1. Ceramah Motivasi

7.2. Latihan dalam kumpulan

7.3. Aice Breaking ( pembentukan kumpulan )

7.4. Pembentangan Hasil kerja

7.5. Riadah

7.6. Kuliah SUbuh / magrib

7.7. Malam kebudayaan

7.8. Pembentukan disiplin

7.9. Pertandingan kumpulan

7.10. Mini Explorace

7.11. Akujanji

8. PENUTUP

Usaha murni ini sudah pasti menghadapi pelbagai cabaran dan halangan yang tentu memerlukan sokongan pelbagai pihak untuk menjayakannya. Strategi dan perancangan yang kemas membolehkan program ini dilaksanakan secara berkesan. Kerjasama daripada semua pihak bukanlah sekadar sokongan moral sahaja, malah sokongan boleh diberikan melalui tenaga, idea dan material. Adalah menjadi harapan kami agar selepas program ini akan berlaku perubahan dalam diri pengawas untuk membantu meningkatkan lagi keberkesanan mutu disiplin sekolah.

Posted by Picasa